Uitverkocht
Wegens groot succes is inschrijven niet meer mogelijk.

Theatermonoloog De Kansendans

Naar het boek van Caro Bridts en Lieven De Pril

Donderdag 7 december 2023 om 20u00

GC Den Bussel, Keerbergen

PRIJZEN

Prijs met kleine receptie: 15 euro

Deuren: 19u30 – 19u55:
• Ontvangst en registratie

Start: 20u00:
• Theatermonoloog De Kansendans
  Naar het boek van Caro Bridts en Lieven De Pril
• Met actrice Stefanie Moens
• Nabespreking door Prof. Dr. Peter Adriaenssens

21u30:
• Kleine receptie

Tickets aan gunsttarief in Sociale Buurtwinkel Keerbergen op dinsdagnamiddag
Contact & info: Greet De Roye, 0476 56 68 73, welzijnsschakelkomaraf@gmail.com

Achtergrondinformatie:

Theatervoorstelling: “De Kansendans” over armoedebestrijding.

Achtergrondinformatie theatervoorstelling

Caro Bridts & Lieven De Pril, medewerkers van Welzijnsschakels vzw schreven eind 2021 het boek De Kansendans. In januari 2022 was het al aan een tweede druk toe. Dit unieke boek over armoede en gelijkwaardigheid vertrekt vanuit hun persoonlijke levensverhaal. Het leven van iemand die opgroeide in generatiearmoede en het leven van een hulpverlener uit de middenklasse worden aan elkaar gespiegeld. Ze vertellen over hun strijd tegen armoede. Ze besluiten dat er 20-30 jaar stilstand is. De kinderarmoede, die Caro vroeger zelf ook meemaakte, neemt zelfs erg toe. Vrijwilligers moeten meer en meer noodhulp geven. Ze roepen in het boek op tot samenwerking en ze vragen concrete, duurzame oplossingen.

Productie theatervoorstelling:

Professioneel educatief theatergezelschap Pacoproducties creëerde de voorstelling. Inhoudelijk advies werd gegeven door Lieven De Pril, educatief medewerker armoedebestrijding en auteur.

PACO PRODUCTIES brengt al decennialang succesvol, educatief theater in scholen en culturele centra in heel Vlaanderen. Het is een professioneel gezelschap met ervaren acteurs, gedreven regisseurs en creatieve schrijvers.

Auteurs boek:

Caro Bridts is “ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting”. Lieven De Pril is 35 jaar professioneel en vrijwillig actief in armoedebestrijding. Ze geven al bijna 20 jaar samen vorming.

Lieven De Pril is medeauteur van de succesvolle, waargebeurde roman ‘Ik ben Iemand/Niemand’. (5e druk- 250 theatervoorstellingen voor meer dan 40.000 mensen). Samen met Caro Bridts en de hoofdfiguren werd hij uitgenodigd op het paleis door koningin Mathilde. Hij schreef ook ‘Brood en rozen voor iedereen’ (3e druk- een gelijknamig zang/verteltheater met “Mong van de Vieze Gasten” werd op meer dan 50 plaatsen opgevoerd).

‘De kansendans’, Caro Bridts en Lieven De Pril, uitgeverij Halewijn, Antwerpen, 126 blz

Doelstellingen:

Via het boek en de theatermonoloog gecombineerd met geluid- en filmmontage willen we bewust maken en informeren op een toegankelijke manier.

De voorstelling brengt een vernieuwende kijk op armoede, de samenleving en op armoedebestrijding via een straf levensverhaal.

Wat maakt de voorstelling uniek?

• De auteurs van De Kansendans zijn een speciaal duo: iemand in generatiearmoede en iemand uit de middenklasse/hulpverlening vonden elkaar.
• De voorstelling is gebaseerd op 20 jaar strijden tegen armoede in Vlaanderen en Brussel.
• De actrice en regisseur zijn al vele jaren actief in de wereld van educatief theater. Ze maakten in oktober 2022 een sociaal-artistieke voorstelling met 10 mensen die zelf in armoede leven of een vluchtgeschiedenis hebben én “fragmenten” uit het boek De Kansendans. Deze voorstelling kreeg een minutenlange staande ovatie.

Uitverkocht
Wegens groot succes is inschrijven niet meer mogelijk.