MECHELEN EXCLUSIEF - Editie 2019



Klassiek genieten op historische locaties in de Mechelse binnenstad

Op zondag 5 mei 2019 van 14 uur to 19 uur zetten vijftien historistische locaties zeer uitzonderlijk hun deuren open voor een schitterende reeks klassieke concerten, gebracht door jonge getalenteerde muzikanten.

Bij de inschrijving kiest u drie locaties die u in de loop van de namiddag wenst te bezoeken. Op iedere locatie geven de eigenaars toelichting over de bijzonderheden van hun woning, hoort u een huiskamerconcert en wordt u met een hapje en een drankje verwend.
Deelnameprijs: 50€ p.p.

De opbrengst van dit uniek en feestelijk gebeuren gaat integraal naar de goede doelen van Rotary Club Keerbergen.

 

KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN!

 


- Structurele partners + Hoofdsponsors voor deze actie -

Cellebroedersklooster

Nokerstraat 6

De ontstaansgeschiedenis van de Mechelse cellebroeders is onduidelijk, maar gaat met zekerheid terug tot de 14de eeuw. In deze snel ontwikkelende stad vervulden ze een belangrijke sociale taak : ze hielden zich bezig met het begraven van de doden en het verzorgen van ongeneeslijke zieken. Hun klooster stond echter midden in de wijk waar de begijnen zich na de verwoesting van hun hof mochten vestigen. De onderhandelingen verliepen allesbehalve gemakkelijk. Uiteindelijk moesten ze op bevel van de aartshertogen Albrecht en Isabella in 1614 hun klooster verlaten en kregen ze van het stadsbestuur het gasthuis van de H. Drievuldigheid op het einde van de Sint-Katelijnestraat toegewezen. Aangezien de tijd van de grote epidemieën voorbij was, legden ze zich toe op het verzorgen van geesteszieken en zwakzinnigen. Op het einde van de 17de eeuw lieten ze de oude gebouwen slopen en bouwden ze een prachtig nieuw klooster. Toen ze in 1909 naar Grimbergen verhuisden, verkochten ze het complex aan de zusters franciscanessen. Op het einde van de 20ste eeuw verkeerden de gebouwen in een erbarmelijke staat : de vzw Emmaüs, een christelijk geïnspireerde organisatie voor gezondheids- en welzijnszorg, nam het klooster over en besloot het unieke complex te restaureren. Uitzonderlijk worden de schitterende pandgang, de kapel en de aanpalende lokalen voor u opengezet.

GEERT SYNNAVE – PIANO

Geert Synnave werd op 14 december 1972 in Lommel geboren. Na zijn eerste vocale stapjes volgde hij een degelijke muziekopleiding aan de Noord-Limburgse muziekacademie en later aan de academie van Geel. Hij vervolgde zijn opleiding aan de conversatoria van Antwerpen en Brussel bij toppedagogen als Levente Kende, Renaat Beheydt, Jan Michiels en Boyan Vodenitcharov. Dit resulteerde in vele eerste prijzen en een meestergraad piano. Sinds 1993 doceert Geert aan de Wilrijkse academie en aan het conservatorium van Antwerpen.

Op 5 mei brengt Geert een unieke piano mee uit zijn collectie: een Pleyel uit 1929. Hij brengt een aangepast programma met werken uit de periode van Bach tot nu. Deze werken zijn speciaal gekozen omdat ze uitstekend tot hun recht komen op deze vleugel : een concertje voor fijnproevers met een neus voor een historische klank.

Convent van Sint-Jan

Nonnenstraat 3

Binnenkort meer

TIBO SCHILDERMANS EN DIMITRIOS TSIROYANNIS

Binnenkort meer

Dispensarium Leblus

Frederick de Merodestraat 45

In 1903 opende Hector Leblus, de hoofdgeneesheer van het nabijgelegen Onze-Lieve-Vrouwegasthuis, in een burgerwoning op de hoek van de Frederik de Merodestraat en het Sint-Janskerkhof, een consultatiebureau ter bestrijding van tuberculose, ook wel tbc of tering genoemd.  Aangezien deze bacteriële infectie in de 19de eeuw vooral bij sociaal zwakkeren heel wat dodelijke slachtoffers had geëist, probeerde hij met affiches, folders, brochures en krantenadvertenties de Mechelse bevolking te sensibiliseren. Later werden er in het dispensarium kwetsbare bevolkingsgroepen gescreend met röntgenfotografie. Toen de ziekte op het einde van de 20ste eeuw grotendeels bestreden was, kwam het gebouw leeg te staan en werd het te koop aangeboden. Hoewel men investeerders de kans wou geven om er een 'stadsvilla' te realiseren, kochten Bart Van der Vorst en Linda De Ron het gebouw op, ontmantelden ze de medische installaties en vormden ze de medische hulppost om tot een hedendaagse woning met eerbied voor de historische accenten. Ze laten u graag mee genieten van hun pand en van het unieke en adembenemende uitzicht op de pas gerestaureerde Sint-Janskerk

BART VERSTRAETEN EN TRISTAN FAES – PIANO EN ZANG

Tenor Tristan Faes (°1981) en pianist/componist Bart Verstraeten (°1981) ontmoetten elkaar in hun studententijd aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Tristan studeerde af als master in muziektheorie-schriftuur optie koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en zang aan het Koninklijk Conservatorium van Gent waar hij les volgde bij Gidon Saks. Momenteel wordt hij gecoacht door Catrin Wyn-Davies. Hij is laureaat van de Operastudio Vlaanderen en zong als solist onder meer bij de Opera de Luxembourg, de Nederlandse Reisopera, de Opéra Royal de Wallonie, Vocalis, De Munt en de Nationale Opera Amsterdam. Bart studeerde af als master in muziektheorie-schriftuur optie muziekagogiek en compositie aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en als master uitvoerende muziek klassieke muziek piano aan het Koninklijk Conservatorium van Gent. Hij volgde onder andere les bij Luc Van Hove en Wim Henderickx (Compositie) en bij Johan Duyck (piano). Hij volgde masterclasses piano bij Eliane Rodrigues, Irene Russo en Jonathan Powell. Hij behaalde als componist meerdere prijzen : de prijs Klara Continuo (2005) en de prijs van de Belgisch Artistieke Promotie. Zijn werken "Capriccio" en "Hide and Seek" werden geselecteerd voor de "Fingerprints" 2 en 3 CD van radio Klara. Zijn oeuvre wordt door meerdere solisten en ensembles uitgevoerd in binnen- en buitenland.

Bart en Tristan werken regelmatig samen en brachten de première van de compositie "Diez Canciones de amor" (Pablo Neruda/Bart Verstraeten) op het festival 'Manifiesta' in Bredene.

Groot-Seminarie

Frederick de Merodestraat 18

Binnenkort meer

WANNES VANDERHOEVE EN DIDIER FRANCOIS – ORGEL EN NYCKELHARPA

Binnenkort meer

Hof van Cosmas Prant

Veemarkt 56

In 1642-1643 liet Cosmas Prant, heer van Blaasveld en burgemeester van Mechelen, voor zichzelf en voor zijn vrouw aan de Veemarkt een modieuze woning bouwen. Vermits hun huwelijk kinderloos bleef, kwam het grote eigendom in handen van Agnes Bernardine van Montmorency-Cressy, het geliefde nichtje. In 1743 moest de weduwe van haar kleinzoon het pand verkopen om de schulden van haar overleden man te kunnen dekken. De nieuwe eigenaar was Willem-Frans Snoy, raadsheer aan de Grote Raad en heer van Oppuurs. Hij liet het stadspaleis naar de smaak van de tijd herinrichten. In de negentiende eeuw was de aantrekkingskracht van Mechelen als adellijke residentiestad voorbij en bijgevolg verkocht de familie Snoy in 1839 het uitgestrekte hof aan een industrieel uit Brussel die in de achtergebouwen aan de Hairgracht een stoomververij onderbracht. Milieuhinder bemoeilijkte vanaf 1855 zodanig de exploitatie dat men zich genoodzaakt zag het eigendom opnieuw te gelde te maken. De clerus die om politieke redenen uit de stadsschool voor middelbare studies was gezet, beschouwde het terrein als uiterst geschikt voor de opening van een aartsbisschoppelijke onderwijsinstelling. Sinds 1863 is in het grote eigendom aan de Veemarkt het Sint-Romboutscollege gevestigd. De statige salons van het gelijkvloers ademen nog steeds de grandeur van weleer.

KOEN CLAEYS – KLASSIEKE GITAAR

Koen Claeys werd in 1990 te Leuven geboren. Sinds hij in 2010 als jongste deelnemer het nationale concours voor professionele gitaristen won, wordt hij beschouwd als één van de meest getalenteerde, Belgische gitaarvirtuozen. Ook internationaal werd Koen al meermaals bekroond : hij was niet alleen laureaat van prestigieuze wedstrijden in Spanje, Duitsland en Nederland, maar ook in Cuba. In 2017 bracht Koen zijn eerste solo cd uit, getiteld "Paint me blue", met voornamelijk eigen bewerkingen van de muziek van Keith Jarett, George Gershwin, Cole Porter, Toots Thielemans, Jacques Brel en Leo Brouwer. De cd kreeg lovende kritieken in 'Klassik Heute' en het Amerikaanse vakblad ' Classical Guitar Magazine'. Intussen schreven bekende gitaarcomponisten, onder wie Jorge Morel en Leo Brouwer, werken voor hem (voor meer informatie www.koenclaeys.com).

Voor 'Mechelen Exclusief' mag u zich verwachten aan klassieke en minder klassieke werken uit verschillende (Latijns-)Amerikaanse regio's, maar steeds vertrekkend vanuit folkloristische ritmes die zo eigen zijn aan de gitaarmuziek.

Hof van Savooien

Keizerstraat 20

Binnenkort meer

GEERT VAN GELE EN ELLEN DELAHANTY – KLAVECIMBEL EN ZANG

Binnenkort meer

Huis Baujoz

't Vlietje

Hof van Coloma

Bleekstraat 7

Binnenkort meer

PAUL EVERAERT EN STEVEN DEFOOR – FAGOT

Binnenkort meer

Stadspaleis van Baron Roose

Bleekstraat 5

In de 18de eeuw was de Bleekstraat zeer in trek bij de hoge functionarissen van de Grote Raad die zich bij voorkeur vestigden in de onmiddellijke nabijheid van het voormalige paleis van Margareta van Oostenrijk waarin sinds 1616 het hoogste rechtscollege zitting hield. Toen Philippe Roose in 1726 door de centrale overheid werd aangezocht om als schout de belangen van de vorst in de stad en de provincie te behartigen, besloot hij om in de Bleekstraat een nieuw stadspaleis te bouwen. Doordat zijn broers kinderloos waren gestorven, behoorde hij tot de rijkste en invloedrijkste burgers van de stad. In 1730 liet hij de huizen die hij van zijn grootvader had geërfd, afbreken om er een ‘hotel’ naar Frans model op te richten. Eugénie, zijn dochter en enige erfgename, trouwde in 1746 met Charles Coloma, de zoon van de raadsheer die in het aanpalende huis woonde. Door dit huwelijk veranderde het hotel van naam : sindsdien is het bekend als het ‘Hof van Coloma’. In 1829 kocht kardinaal de Méan het uitgestrekte eigendom op om er het Klein Seminarie in onder te brengen. Ondanks de expansie van de school, thans bekend als BimSem, bleef het achttiende-eeuwse stadspaleis vrijwel ongeschonden bewaard. Uitzonderlijk worden de deuren van deze weinig bekende parel voor u opengezet.  

BEN VAN NESPEN – KLAVECIMBEL

Ben Van Nespen is een gewaardeerd organist en klavecinist die als solist op concerten grote bijval oogst. Zijn repertoire strekt zich uit van de 16de tot en met de 21ste eeuw. Hij hecht veel belang aan het uitvoeren van muziek op instrumenten die de componist zelf heeft gekend. Hij speelt in verschillende ensembles, zoals ‘Currende’, 'Hildebrandt Consort' en ‘Oltremontano’. In 2009 behaalde hij de eerste prijs op het orgelconcours ‘Musica Antiqua’ in Brugge, de eerste Belg in de geschiedenis van het festival. In samenwerking met het 'Bl!indman', een internationaal befaamd saxofoonkwintet, bracht hij onlangs het programma 'Wind & Fire'.

Voor de gelegenheid bespeelt hij een kopie van een laat-17de-eeuws, Italiaans klavecimbel en brengt hij een aangepast programma met barokmuziek van Domenico Zipoli en Georg Friedrich Händel.

Schepenhuis

Steenweg 1

Huis Frans

Bruul 96

Afspanning

Korenmarkt 6

Op de plaats waar de gebroeders Van de Velde in 1680 een nieuw hotel lieten bouwen, woonden in de 16de eeuw de grootouders van Frans Hals, de bekende Noord-Nederlandse schilder. In de 18de eeuw hielden de leden van de Confrérie de Saint-Hubert, waaronder heel wat raadsheren van de Grote Raad, hun vergaderingen en jaarlijkse eetfestijnen in dit prachtige barokgebouw. Na de Franse Revolutie komt het pand in handen van een rijke wijnhandelaar die het interieur grotendeels naar de smaak van de tijd liet aanpassen. Toen Aloys Van Reeth in 1887 van zijn vrouw wou scheiden, werd het pand verkocht aan Edouard Michiels, een bouwer van torenuurwerken. Om aan de steeds groter wordende vraag te voldoen liet deze bedrijfsleider in de tuin een werkplaats bouwen. Hoewel het atelier nu beschermd is als industrieel erfgoed, worden de activiteiten er nog steeds verdergezet. Het huis wordt vandaag bewoond door Luc Michiels, zijn achterkleinzoon, die u persoonlijk zal ontvangen. Als verwoed verzamelaar zal hij met passie vertellen over Mechelen, zijn toren en zijn beiaard.

LIESJE VANMASSENHOVE – SPINET EN BLOKFLUIT

Liesje Vanmassenhove studeerde klavecimbel bij Kris Verhelst en Ewald Demeyere en blokfluit bij Bart Spanhove en Bart Coen. Voor beide instrumenten behaalde ze de eerste prijs op de wedstrijd ‘Axion Classics’ in 2000. Op jongere leeftijd was ze laureaat op ‘Jong Tenuto’ voor blokfluit. Internationaal behaalde ze voor dit instrument ook tweemaal de eerste prijs op de Sonbu-wedstrijd in Utrecht. Voor klavecimbel werd ze vijf keer eerste op de Haarlemse Klavecimbeldagen.

Op 5 mei zal ze voor u op blokfluit werken brengen van Ernst Krähmer,  de grootste virtuoos op de 'romantische blokfluit' of de csakan. Op spinet brengt ze muziek van Loeillet, een Vlaamse barokcomponist.

Gildehuis van de Jonge Kruisboog

Korenmarkt 23

Binnenkort meer

MARIJN EN HARMEN GOOSSENS – PIANO EN CELLO

Binnenkort meer

Kolveniershof

Sint-Jacobstraat 62

Binnenkort meer

DYENS ROLAND ENSEMBLE – KLASSIEKE GITAAR, CONTRABAS, VIOOL EN PERCUSSIE

Binnenkort meer

Klooster van de apostelinnen

Tessestraat 7

Tot voor kort was iedereen ervan overtuigd dat het klooster van de apostolinnen onmiddellijk na de verkoop door de Fransen volledig was afgebroken. Groot was dan ook de verwondering, toen er bij de ontmanteling van een oude matrassenfabriek plots een vrijwel intacte zijvleugel te voorschijn kwam. In 1703 had François van Ertborn, advocaat voor de Grote Raad, een uitgestrekte eigendom tussen de Onze-Lieve-Vrouwestraat en de Lange Nieuwstraat aan de apostolinnen verkocht om er een beroepsschool voor arme meisjes op te richten. Vijfentwintig jaar later telde deze onderwijsinstelling reeds meer dan honderd zusters en een veelvoud aan leerlingen zodat men genoodzaakt was om uit te breiden. Ze slaagden erin om Rombout Huens, eveneens advocaat voor de Grote Raad, te overtuigen om zijn lusthof in de Tessestraat aan hen te verkopen. Het zomerhuis werd bij het klooster gevoegd, maar overleefde als bij wonder de sloopwoede van de 19de eeuw. Ben Devis, de kleinzoon van de matrassenfabrikant, heeft kosten noch moeite gespaard om het gebouw dat verscholen ligt achter een tuinmuur, respectvol te restaureren. Hij zal u met gepaste trots zijn woning laten bewonderen.

JOHAN CORRALES – MANDOLINE

Johan Corrales begon zijn gitaarstudies in Colombia, zijn thuisland. Tijdens zijn academische opleiding besloot hij zijn studies verder te zetten in Europa, en zo kwam hij via Barcelona in Antwerpen terecht. Aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen behaalde hij een masterdiploma in de mandoline. Hij verbleef een trimester aan het conservatorium van Rio de Janeiro en bespeelt naast de mandoline ook traditionele Colombiaanse snaarinstrumenten, zoals de tiple en de bandola.

Johan brengt een repertoire dat zich focust op Latijns-Amerikaanse componisten, in het bijzonder Braziliaanse en Colombiaanse kamermuziek. Deze werken zijn een illustratie van de manier waarop klassieke Europese en traditionele Latijns-Amerikaanse ritmes elkaar kunnen versterken.